Zbratała Warmiaków i wilnian

Łukasz Czechyra

|

Posłaniec Warmiński 49/2012

publikacja 06.12.2012 00:15

Zaraz po wojnie Matka Boża połączyła autochtonów z przesiedleńcami z Wileńszczyzny. Teraz ruszyła w pielgrzymkę, która ma zaowocować jednością wiernych.

Zbratała Warmiaków i wilnian Ks. prał. Andrzej Lesiński podkreśla, że obraz Matki Bożej Ostrobramskiej był elementem integrującym Warmiaków z ludnością napływową Łukasz Czechyra

W archidiecezji warmińskiej trwają rekolekcje ewangelizacyjne połączone z peregrynacją obrazu Matki Bożej Miłosierdzia. Obraz, który odwiedzi każdą parafię, dotychczas wisiał w konkatedrze św. Jakuba w Olsztynie i jest to najstarszy wizerunek Matki Bożej z Ostrej Bramy, jaki możemy znaleźć na Warmii.

Artysta z Wilna

Został namalowany w 1947 roku na zamówienie ówczesnego proboszcza olsztyńskiej katedry ks. Stanisława Chrzanowskiego. Jego autorem jest prof. Ludomir Sleńdziński. Artysta urodził się w 1889 roku w Wilnie. W 1916 r. uzyskał dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Po studiach wrócił do Wilna, był założycielem i prezesem Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków, a także profesorem katedry malarstwa monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Pełnił również funkcję prodziekana i dziekana tej uczelni. W 1945 roku razem z rodziną opuścił Wilno i przybył do Krakowa. Tam związał się z Wydziałem Architektury Politechniki Karkowskiej. Był dumny ze swojego pochodzenia i często podkreślał, że jest wilnianinem, większość swoich prac podpisując: „Wykonał Ludomir z Wilna Sleńdziński A.D...”. W Białymstoku znajduje się Galeria im. Sleńdzińskich, założona przez córkę artysty Julittę.

Połączeni przed Matką

Proboszcz olsztyńskiej katedry ks. prał. Andrzej Lesiński zwraca uwagę na bardzo ciekawe tło historyczne powstania obrazu. – Wiadomo, że po przymusowych przesiedleniach tutaj, w Olsztynie, pojawiło się bardzo dużo wilnian. Ci ludzie znajdowali się w bardzo trudnej sytuacji, pozbawieni swojej ojczyzny, do której byli przyzwyczajeni przez pokolenia. Szukali więc elementu integrującego ich z nowym miejscem – tłumaczy ks. Lesiński. Tym elementem był właśnie obraz – według znawców, idealna kopia wizerunku Matki Bożej Ostrobramskiej – namalowany przez wilnianina, kogoś, kto znał ducha Kresów.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.