Pieśni maryjne z Brodą

Krzysztof Kozłowski

|

Posłaniec Warmiński 34/2014

publikacja 21.08.2014 00:15

Dla niej tradycja to wolność w sztuce, w której odnajduje inspirację i wiarę wpisaną w dawne pieśni warmińskie.

– Podczas poszukiwań oprócz pieśni maryjnych znalazłam warmińską pieśń o św. Apolonii, którą nagram we wrześniu na płycie Polskiego Radia.
To skarb muzyczny. Kolejnym projektem są kolędy warmińskie
– mówi Anna Broda – Podczas poszukiwań oprócz pieśni maryjnych znalazłam warmińską pieśń o św. Apolonii, którą nagram we wrześniu na płycie Polskiego Radia.
To skarb muzyczny. Kolejnym projektem są kolędy warmińskie
– mówi Anna Broda
Krzysztof Kozłowski /Foto Gość

Warmińska ziemia naznaczona jest obecnością Maryi. Praktycznie w każdej wsi znajdują się kapliczki z maryjnym akcentem, od wieków Warmiacy pielgrzymowali do Świętej Lipki i Gietrzwałdu. W naszą tradycję wpisane są również warmińskie pieśni maryjne, które dopełniają obrazu codziennego religijnego życia Warmiaków. Anna Broda, olsztyńska artystka, postanowiła je odszukać. Owocem jej starań jest przygotowany koncert tych pieśni, którego premiera odbyła się w kościele Matki Bożej Ostrobramskiej w Olsztynie. – Są one spuścizną po przodkach, ich duchowości maryjnej. Jestem przekonany, że proboszczowie powinni zapraszać Annę do parafii, aby wierni poznali piękno i niezwykłą atmosferę tych utworów – mówi proboszcz br. Marcin Radomski.


Jestem tu i teraz


Zainteresowanie Anny Brody warmińskimi pieśniami maryjnymi wynika z historii jej życia i twórczości. – Zajmuję się muzyką tradycyjną, współtworzyłam Kapelę Brodów. Wchodząc w świat tych dźwięków, zrozumiałam, że jest on pełny, kiedy zajmujemy się i muzyką świecką, i muzyką religijną. Warto bowiem pamiętać, iż w tradycyjnym świecie mieszkańców wsi oba rodzaje muzyki harmonijnie ze sobą współistniały. Podział stworzył dopiero współczesny człowiek. Mnie na szczęście ten świat się nie podzielił. Duży wpływ na to miała moja babcia, mieszkająca na Kurpiach Białych, w okolicach Ostrołęki, która była śpiewaczką wiejską. Miałam więc bezpośredni przekaz. Poza tym jestem praktykującą katoliczką, więc jest to oczywiste – podkreśla Anna. Od 2,5 roku mieszka w Olsztynie. Jej rodzinną miejscowością jest Jonkowo. Od dziecka miała styczność z muzyką warmińską. – Spotykałam się z nią w szkole podstawowej, gdzie śpiewałam w chórze. Jednak nie przekonywały mnie piosenki w stylu „Nasza matka Katarzyna” czy też „Miała baba pofajdoka”. Ale wtedy było one tak zaaranżowane i podane, że nie budziły we mnie zainteresowania lokalną tradycją. Zainteresowanie to przyszło, kiedy przeprowadziłam się do Olsztyna. Zdałam sobie sprawę z faktu, że zajmujemy się oberkami z Mazowsza, muzyką lubelską, rzeszowską, czyli wspaniałą tradycją muzyczną z centralnej i południowej Polski, a nie staramy się odkryć piękna twórczości warmińskiej. Mimo że nie jest to łatwe, ponieważ nie mamy na Warmii żywych kontynuatorów tradycji muzycznej, zaczęłam poszukiwania – opowiada.


One mnie odnajdują


Odnalezienie warmińskich pieśni maryjnych nie było proste. Okazało się bowiem, że jest niewiele przekazów utrwalających je. Jednak po czasie one same odkrywały się przed Anną, pozwalały się odnaleźć.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.