Nowy numer 42/2019 Archiwum

Kajak, grill i modlitwa

– To było tak, jakbyśmy przenieśli się w czasie – mówi Danuta Mikołajczyk.

Kult św. Jana Pawła II jest na Warmii i Mazurach bardzo żywy. Wiele kościołów na przykład posiada relikwie świętego. Żywa jest również pamięć o jego obecności na tych terenach, i to nie tylko podczas pielgrzymek do ojczyzny, lecz również w czasie wakacyjnych wypraw. 60. rocznicę jednego z takich wydarzeń postanowili uczcić mieszkańcy Waplewa. – Pomysł zrodził się u nas. Od 1 września, decyzją Rady Gminy w Olsztynku, nasza placówka będzie nosiła imię św. Jana Pawła II. Postanowiliśmy więc przybliżyć ludziom postać nowego patrona, choć już i tak dobrze znanego – mówi Danuta Wieczorek, nauczycielka z waplewskiej szkoły. Okazją była 60. rocznica spływu kajakowego ks. Karola Wojtyły, jaki odbył wraz z krakowskimi studentami. Przedstawiciele szkoły, władze miasteczka i Nadleśnictwo Olsztynek postanowili zorganizować po latach spływ, który upamiętniłby wydarzenie z przeszłości. – Zgłosiło się ponad 60 osób. Wystartowały 32 kajaki – mówią organizatorzy.

Ruszyliśmy po falach rzeki

Program wydarzenia przeniósł uczestników w przeszłość związaną z ks. Wojtyłą. – Wyprawa kajakowa miała miejsce w sierpniu 1958 roku. Grupa, którą prowadził ks. Karol, pływała po Marózce i Łynie. To właśnie podczas tego spływu przyszły święty dostał wiadomość, że ma zgłosić się do prymasa w Warszawie. Wtedy też przebywał na dworcu w Olsztynku i dlatego w tym miejscu rozpoczęliśmy nasze spotkanie – wyjaśnia Danuta Wieczorek. O tym wydarzeniu Jan Paweł II wspomniał w książce „Wstańcie, chodźmy!”: „Tak więc naprzód ruszyliśmy kajakiem po falach rzeki, a potem ciężarówką, która wiozła wory z mąką, i tak dotarliśmy do Olsztynka. Pociąg do Warszawy odchodził późno w nocy. Zabrałem więc ze sobą śpiwór, myśląc, że w oczekiwaniu na pociąg trochę się zdrzemnę i poproszę kogoś, żeby mnie obudził. Nie było jednak takiej potrzeby, bo wcale nie zasnąłem”. Przed olsztyneckim dworcem znajduje się obelisk upamiętniający opisane chwile. Obiekt jest obecnie w niezbyt dobrym stanie, ale ławki z tamtych czasów zachowały się. – Mieszkańcy Olsztynka postawili kamień z pamiątkową tablicą i nadali ulicy prowadzącej do ronda imię świętego papieża. I właśnie na tym rondzie, przy obelisku, ks. Stanisław Pietkiewicz przypomniał wydarzenie sprzed lat. Poszczególne delegacje złożyły kwiaty. Zarówno podczas uroczystości przy dworcu, jak i potem w kościele oprawą muzyczną zajęła się grupa Swojska Nutka – mówi Krzysztof Wieczorek, jeden z organizatorów. Olsztynek jest zresztą miejscem, w którym ślady pamięci o św. Janie Pawle II są liczne. W kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa znajdują się jego relikwie, a nieopodal świątyni stoi pomnik papieża Polaka.

Za rok w tym samym miejscu?

Bezpośrednio przed spływem uczestnicy zebrali się w kościele pw. św. Stanisława w Waplewie, gdzie została odprawiona Msza św., podczas której ks. prof. Władysław Nowak wygłosił homilię na temat cywilizacji miłości. – Bardzo przeżyłam tę modlitwę. Świadomość, że podążamy śladami świętego, zrobiła na mnie ogromne wrażenie. To było tak, jakbyśmy przenieśli się w czasie. I jeszcze ta przepiękna homilia księdza profesora o nauczaniu św. Jana Pawła II, która jest tak bardzo dziś aktualna. Czuję, że on był między nami – mówi Danuta Mikołajczyk. Po nabożeństwie wszyscy wsiedli do kajaków i ruszyli rzeką Marózką, przez jezioro Miszlica i rzekę Łynę. – Kiedy obudziłam się rano i zobaczyłam, że pada, przypomniały mi się słowa: „Nie lękajcie się”. W pierwszej fazie uroczystości – przy obelisku i podczas Mszy św. – padało, ale gdy wyszliśmy z kościoła – deszcz zniknął – uśmiecha się pani Danuta. Nagrodą za wysiłek był grill u celu podróży. Wszystko tak przypadło do gustu uczestnikom, że postanowili za rok powtórzyć tegoroczną trasę. – Może uda się nam cyklicznie spotykać w tej formule, raz w roku? Nie słyszałem od uczestników spływu słowa narzekania, co prognozuje dobrze na przyszłość – mówi Krzysztof Wieczorek. Atrakcyjna forma uczczenia 60. rocznicy spływu ks. Wojtyły była bezpośrednim przygotowaniem do uroczystości, które odbędą się już na początku września – nadania imienia św. Jana Pawła II. Może w przyszłym roku za wiosła chwycą również uczniowie?

Zobacz także

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zamieszczone przez internautów komentarze są prywatnymi opiniami ich autorów i nie odzwierciedlają poglądów redakcji